Senin, 16 Maret 2015

Beragam Manfaat Buah Kurma

Jutaan Beragam Manfaat Buah Kurma

Situs Info | Buah kurma merupakan buah khas dari sebuah daerah padang pasing seperti arab, buah korma sendiri merupakan buah kesukaan Nabi, selain itu Kurma juga membawa segudang manfaat untuk makluk hidup untuk Kesehatan, Kecerdasan, bahkan kepribadian.

1. Kesehatan

  • Mencegah Penyakit Kronik Seperti Jantung & Kencing Manis
    Ya bernar sekali menurut Prof Madya Asiah Zain, pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia (UPM) menyatakan “Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah”.
  • Merangsang Dan Memudahkan Kehamilan
    Menurut Prof Madya Asiah dia mengatakan bahwa, buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.
  • Membunuh Kuman Dalam Badan
    Kurma juga mampu membunuh kuman dalam badan seperti yang Saidina Ali r.a. riwayatkan “Barang siapa yang memakan 7 butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam bandannya”.

2. Kecerdasan

  • Kecerdasan Minda Dan Membantu Proses Tumbersaran
    Kurma juga biisa membantu proses Tumbersaran, Prof Madya Aiah lagi, kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

3. Kepribadian

  • Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran
    Maksud hadis Rasulullah s.a.w. : “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

    “Melentur buluh biar dari rebungnya.” Islam mengajar kita mendidik anak sejak dari dalam kandungan ibu agar anak yang bakal dilahirkan itu dibentuk mengikut rohaniah yang suci serta memiliki tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdas. Buah kurma merupakan makanan yang mampu membentuk insan yang berperibadi luhur. Seorang pelatih dari Universiti Sains Malaysia (USM) menulis tentang hadis ini dalam majalah Mingguan Wanita.

Related Posts

Beragam Manfaat Buah Kurma
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.